De Wallen in Amsterdam staan bekend om hun levendige nachtleven, maar de alsmaar groeiende populatie overlastgevende Britse toeristen heeft geleid tot bezorgdheid bij de lokale bevolking. Drank en drugs zouden vooral bij deze groep toeristen leiden tot overlast. Om deze problemen aan te pakken, heeft de gemeente Amsterdam onlangs de “Stay Away” campagne voor overlastgevende Britten gelanceerd om ervoor te zorgen dat deze groep toeristen wegblijven van de Wallen.

Problemen met Britse toeristen

Met name in de afgelopen jaren hebben de Wallen te maken gehad met een toename van overlastgevende Britse toeristen. Deze toeristen zouden voornamelijk naar de Wallen gaan om te feesten, te drinken, en te blowen. Ze veroorzaken vaak problemen zoals luidruchtigheid, vandalisme en dronkenschap. Deze problemen hebben een negatieve invloed op de lokale bevolking en de bedrijven in het gebied.

Om deze problemen aan te pakken, heeft de gemeente Amsterdam besloten om een campagne te lanceren die gericht is op deze specifieke groep toeristen.

Wallen Amsterdam

De “Stay Away” campagne voor overlastgevende Britten

De “Stay Away” campagne is gericht op Britse toeristen die naar Amsterdam komen om te feesten en de Wallen te bezoeken. De campagne richt zich op het creëren van bewustzijn onder deze toeristen over de impact van hun gedrag op de lokale bevolking en bedrijven. Het maakt gebruik van verschillende marketing- en communicatiemiddelen om deze boodschap over te brengen.

De campagne voor overlastgevende Britten omvat onder andere posters en flyers die worden verspreid in hotels en hostels in het centrum van Amsterdam. Deze posters en flyers bevatten informatie over de negatieve impact van het gedrag van deze toeristen op de lokale gemeenschap. Ook worden er advertenties geplaatst op social media platforms zoals Facebook en Instagram, gericht op deze specifieke groep toeristen.

Wanneer Britten op gerelateerde termen zoeken, krijgen zij waarschuwing advertenties te zien waarin de risico’s en gevolgen van overlast en overmatig alcohol- en drugsgebruik worden belicht, zoals boetes, arrestatie, een strafblad, ziekenhuisopname en gezondheidsschade.

De campagne toont een jonge man die over een bankje in elkaar zakt en in een ambulance wordt afgevoerd, terwijl een ander deel van de campagne een man toont die door de politie in de boeien wordt geslagen en van wie vingerafdrukken worden genomen. De overlappende tekst waarschuwt bezoekers die op zoek zijn naar een avondje stappen, drinken, en blowen in Amsterdam voor mogelijke boetes, ziekenhuisopname, strafblad en gezondheidsschade.

Onderdeel van een breder plan voor een veiligere stad

De ‘Stay away’ campagne is onderdeel van een breder plan om de binnenstad van Amsterdam, met name de Wallen, veiliger te maken. Amsterdam start tegelijkertijd de campagne “How to Amsterdam” om bezoekers die al in de stad zijn via sociale media en waarschuwingsborden op straat te informeren over het verbod op wildplassen, geluidsoverlast, buitensporige dronkenschap en het kopen van drugs bij straatdealers. 

Ook schijnen er plannen te worden gemaakt om prostitutie op de Wallen te verbieden en te verplaatsen naar een zone buiten de binnenstad waar meer regulatie en betere controle mogelijk is.

Bovendien wordt het vanaf mei verboden om op de Wallen een joint te roken.  Een maatregel die veel toeristen en de lokale bevolking verrast. Is het effect van wiet wel echt de oorzaak van overlast?

Wallen amsterdam

Reacties op de campagne

De “Stay Away” campagne voor overlastgevende britten heeft zowel positieve als negatieve reacties ontvangen. Sommige mensen vinden dat de campagne een noodzakelijke stap is om de problemen met overlastgevende Britse toeristen aan te pakken. Anderen vinden echter dat de campagne te generaliserend is en dat het alle Britse toeristen over één kam scheert. Er zijn immers genoeg Britten die de Wallen bezoeken, een joint roken in een coffeeshop, en zich normaal gedragen.

De Britse media hebben ook gereageerd op de campagne. Sommige media beschuldigen Amsterdam van discriminatie. Ze beweren dat de campagne gericht is tegen alle Britse toeristen, niet alleen de overlastgevende. Anderen vrezen dat deze maatregel het imago van Amsterdam zal aantasten en toerisme zal minderen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het bestaan van de coffeeshops.

De gemeente Amsterdam heeft echter verklaard dat de campagne gericht is op een specifieke groep toeristen die overlast veroorzaken op de Wallen. Niet op alle toeristen.

Op zoek naar een coffeeshop in een rustgevende omgeving?

Wil je genieten van een rustige omgeving zonder overlast? Kom dan naar Coffeeshop The Border aan de rand van het Amsterdamse Bos! In tegenstelling tot de drukke Wallen bieden wij een ontspannen sfeer waar je kunt genieten van onze hoogwaardige cannabisproducten. Wij staan voor kwaliteit, veiligheid en een geweldige ervaring. Kom langs en ontdek het zelf!